Pracownia graficzna
Wyczółkowski grafiką zajął się stosunkowo późno. Przyjmuje się, że pierwsze jego próby miały miejsce ok. 1900 roku w Krakowie. Wtedy to za namową swojego przyjaciela, znamienitego kolekcjonera i krytyka sztuki Feliksa Jasieńskiego zwanego Mangghą zaczął eksperymentować z technikami graficznymi, początkowo próbującswoich sił w technikach metalowych (akwaforta, miękki werniks), algrafię i rzadko stosowaną fluorofortę z racji kruchości szklanej matrycy i wysokiej toksyczności preparatów niezbędnych do jej przygotowania.
Ostatecznie Leon Wyczółkowski zachwycił się litografią i pozostał jej wierny do końca życia. Litografia jest techniką druku płaskiego gdzie rysunek wykonywany jest tłustą kredką litograficzną lub tuszem litograficznym na odpowiednio przygotowanym kamieniu. W zależności czy na rycinie ma być widoczna faktura ziarnista czy gładka powierzchnia kamień się poleruje lub przeciera ostrym piaskiem.
Zamknij
Narzędzia graficzne
Leon Wyczółkowski posiadał komplet narzędzi do obróbki kamienia litograficznego, który traktował nierzadko jak płaskorzeźbę rżnąć diamentem płaszczyznę kamienia by oddać na odbitce na przykład specyfikę materiału kryształowego wazonu. Część narzędzi to typowe narzędzia graficzne jak gładziki, czy pilniki do opracowywania dużych powierzchni, igły do cięcia drobnych, płytkich linii oraz radełka do głębszego wybierania materiału. Wśród darowanych obiektów przez Franciszkę Wyczółkowską znajdują się także narzędzia skonstruowane przez mistrza jak drapacz składający się z powiązanych ze sobą igieł. Metalowe okrągłe pudełko stojące obok prasy to farba drukarska.
Zamknij
Prasa litograficzna
Prasa litograficzna Leona Wyczółkowskiego przekazana przez Franciszkę Wyczółkowską Muzeum składa się z dwóch części: prostego, drewnianego stołu i przytwierdzonej do niej właściwej żelaznej prasy wykonanej w warszawskiej firmie Jakub Fajans i Spółka jak głosi napis nabity na blaszce przytwierdzonej do głowicy. Żelazna konstrukcja składa się z podstawy wspartej na sześciu stopach, ruchomego wózka, na którym kładziono kamień litograficzny oraz głowicy ze śrubą i przekładnią, która od góry dociskała zwilżony papier do kamiennego pierwowzoru.
Zamknij
Kamień litograficzny
Kamień litograficzny – jeden z kilku przekazanych przez Franciszkę Wyczółkowską Muzeum w 1937 roku to czworoboczny blok kamienia wapiennego o polerowanej powierzchni, na którą naniesiono częściowy rysunek wykonany kredką litograficzną przedstawiający drzewo. Na marginesie widoczne próby miękkości i szerokości kredki. Praca nieskończona.
Zamknij
Wanna litograficzna
Wanna litograficzna jest prostym urządzeniem służącym do trawienia i osuszania opracowywanego kamienia. Składa się z dwóch części. Z drewnianego stołu i właściwej drewnianej wanny o zaokrąglonych, ukośnych brzegach, wyłożonej wewnątrz i na krawędziach blachą. Elementem uzupełniającym wannę są chorągiewki, którymi osusza się kamień umieszczony w wannie.