KONSERWACJA
Dariusz Markowski
Znacznie lepiej zachowane są obrazy wykonane na tak zwanych podłożach sztywnych, do których w twórczości Wyczółkowskiego należy zaliczyć tektury oraz sklejki. W przypadku tych pierwszych daje się jednak zauważyć charakterystyczne dla tego typu podłoży zniszczenia, jak: rozpulchnione krawędzie i narożniki, wypaczenia, zarysowania powierzchni. W przypadku sklejek najczęstszym widocznym zniszczeniem są oprócz ich wypaczenia w tzw. „śmigło”, rozklejenia krawędzi i narożników, niewielkie ubytki fornirów oraz pojedyncze pęknięcia sklejki, które niekiedy przybierają charakter sztywnych łusek o uniesionych brzegach.
Więcej materiałów można znaleźć w wydawnictwie posesyjnym "W kręgu Wyczóła".
Lesław Cześnik
Po zdjęciu oryginalnego płótna z krosna na jego odwrociu stwierdzono niewzmiankowaną dotąd inskrypcję, wykonaną czarnym tuszem lub farbą, częściowo zamalowaną i nieczytelną. Jest to napis odnoszący się do właściciela obrazu. Usunięto nieznacznie zamalowanie na tyle, ile było to możliwe bez uszkodzenia samego napisu. Podjęto próby odczytania jej w świetle widzialnym i promieniach UV. Ponieważ interpretacja budziła wątpliwości wykonano fotografię w podczerwieni.
Więcej materiałów można znaleźć w Bydgoskim Roczniku Muzealnym.